Inhoud bewerken

De kracht van HIIT training: ontdek alle voordelen!

HIIT training is een korte, maar krachtige workout die je conditie verbetert en je lichaam versterkt. Deze intensieve training verhoogt je hartslag aanzienlijk en daagt je lichaam uit om hard te werken en steeds sterker te worden. Bovendien verlies je dankzij een HIIT training calorieën en vet, terwijl je spiermassa opbouwt. Klinkt dit al goed? Lees dan snel verder want er zijn nog veel andere voordelen verbonden aan HIIT! 

Wat is HIIT?

High Intensity Interval Training of in het kort HIIT is een uitstekende manier om je fitheid te verbeteren én behouden. Deze korte, maar krachtig intensieve training voer je uit in slechts 30 minuten. HIIT wisselt korte intensieve oefeningen, die meestal een combinatie van cardio- en krachttraining zijn, af met korte rustpauzes. Dankzij de hoge intensiteit van een HIIT training verbrand je calorieën en vet terwijl je spiermassa opbouwt. Ook je uithoudingsvermogen en je algemene gezondheid worden verbeterd met HIIT. Deze manier van trainen biedt dus een hele hoop voordelen.  

Voordelen van HIIT

Nog niet overtuigd van HIIT? Ontdek hier alle voordelen op een rijtje! 

1. Topconditie

HIIT verhoogt je uithoudingsvermogen en verbetert je algehele conditie waardoor je na een tijdje in topconditie bent!

2. Verhoogde stofwisseling

Hoe sneller je stofwisseling of metabolisme, hoe sneller je lichaam voedsel afbreekt en omzet in energie. Je kan je stofwisseling verhogen dankzij intensieve training zoals HIIT. Bij een snelle stofwisseling verbrand je sneller calorieën en verlies je eerder gewicht. 

3. Lagere risico op hart- en vaatziekten

Omdat HIIT focust op het verhogen van de hartslag dankzij cardio- en krachtoefeningen, zal je cardiovasculaire en algemene gezondheid een boost krijgen waardoor je het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. 

4. Lager vetpercentage

HIIT is ook een zeer effectieve manier om vet te verbranden, omdat het je stofwisseling verhoogt en je verbrandt meer calorieën in minder tijd. 

5. Afterburn

Zelfs na de HIIT training blijf je nog een tijdje calorieën verbranden. Dit komt omdat de training zo intensief was dat je lichaam zelfs bij stilstand nog verder werkt. Geweldig toch?! 

6. Toename van spiermassa

Omdat je veel kracht en explosiviteit gebruikt bij het uitvoeren van de verschillende oefeningen, zal je ook spieren opbouwen en behouden. 

7. Energieniveau

Na een HIIT training zal je voelen dat je energieker bent en je meer gemotiveerd bent om de rest van de dag te tackelen.  

8. Makkelijk vol te houden

HIIT is kort en krachtig. Met een training van slechts 30 minuten past dit in ieders schema. Bovendien is HIIT training een leuke manier om je lichaam te verbeteren en je gezondheid op lange termijn te verbeteren. Dit maakt dat HIIT een workout is die voor veel mensen makkelijk vol te houden is.

9. Mentale gezondheid

Alle bovenstaande voordelen zullen een rechtstreeks gevolg hebben op je mentale gezondheid. Wie zich lekker in zijn vel voelt, voelt zich ook lekker in zijn hoofd. Bovendien komen er tijdens het sporten gelukshormonen vrij. Geloof je het niet? Probeer het dan maar eens! 

Zó begin je eraan!

We weten nu dat HIIT veel voordelen biedt, waaronder het verbeteren van je uithoudingsvermogen, het verlagen van je vetpercentage, het verhogen van je stofwisseling en het versterken van je spieren. Bovendien vereist HIIT veel minder tijd dan langere, lage intensiteit trainingen, waardoor het een geweldige optie is voor mensen met een druk schema. Maar hoe begin je nu aan een HIIT training? 

Als je van plan bent om met HIIT te beginnen, is het belangrijk om je training te plannen en je lichaam voor te bereiden. Zo is het van belang dat je voldoende brandstof in je lijf hebt om deze intensieve training te starten, zonder zwaar aan te voelen. Verder moet je ervoor zorgen dat je de zware trainingsmomenten afwisselt met rustige periodes zodat je lichaam kan rusten en herstellen. Een gemiddelde HIIT training duurt slechts 30 minuten en kan bestaan uit verschillende soorten oefeningen, zoals een bokstraining, BBB of een full body workout. Aan jou de keuze! Je kan ook klassieke cardio- en krachttraining integreren in je HIIT training. Heb je een kickstart nodig? Kom dan een gratis proefles meevolgen. Zo leer je de basics van HIIT en word je fit in slechts 30 minuten!