Inhoud bewerken

HIIT Training voor ouderen

Te oud voor HIIT? Zeker niet! Zelfs voor de meest wijze bevolkingsgroep is het zinvol. En overigens nog steeds goed te doen. Met een beetje zelfvertrouwen en wat minder geloven in een leeftijd, kunnen 40 en 50 plussers ook beginnen met HIIT. Maar wat is HIIT en wat levert het op? In de lokale krant ga je het niet vinden, dus leggen we het je hier uit. 

Wat is HIIT?

HIIT zijn High Intensity Interval Trainingen van zo’n dertig minuten. Intensieve oefeningen worden afgewisseld met rust of minder intensieve oefeningen. De trainingen, we noemen ze interval, zijn in korte sets variërend van zo’n tien seconden tot vijf minuten intensieve inspanning. Iedere set intensieve inspanning wordt opgevolgd met een rustmoment wat korter is, puur om alleen even bij te komen. Rustmomenten kunnen in de vorm van actieve rust zijn, zoals wandelen, of algehele rust. Na een training gaat het lichaam nog even door met het verbranden van calorieën. Dit wordt ook wel ‘Afterburn’ genoemd. Dus terwijl je rust werkt je lichaam nog even door, dat maakt HIIT super effectief. 

Sportschool? Nee hoor!

HIIT kan eigenlijk overal uitgevoerd worden. In het bos, langs de rivier, maar ook gewoon in huis. Doordat de oefeningen zo variërend en vooral op eigen kracht zijn, hoeven er geen apparaten aan te pas te komen. HIIT kan heel makkelijk in jouw dagelijkse wandelroute verwerkt worden. Zo wandel je gedurende dertig seconden of een paar minuten heel intensief, waarna je weer even wat rustiger loopt of een pauze neemt. Dit kan ook met joggen, fietsen of zwemmen. Niet moeilijk doen wanneer het ook makkelijk kan! 

Het houdt je jong!

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat door HIIT het verouderingsproces vertraagd wordt. Zo vertraagt het de achteruitgang van spiercellen en stimuleert het de groei van nieuwe spiercellen. Daarbij houdt het je flexibel en fit. Jouw partner en (klein)kinderen zullen er in ieder geval heel blij mee zijn!  

Het is leuk!

“HIIT is niet tijdrovend, het resultaat is snel waarneembaar én het is makkelijk in jouw routine te bouwen”.

Naast dat HIIT één van de duurzaamste sporten is, is het ook gewoon leuk. Wat maakt HIIT dan zo leuk? Het kost je weinig tijd, je ziet snel resultaat en een HIIT workout is makkelijk te integreren in een druk leven. Doordat er snel resultaat geboekt wordt in conditie en kracht, groeit de motivatie. Je wilt jezelf steeds verder uitdagen, doordat je het succes ervaart. Dit maakt het makkelijk vol te houden, en als iets goed vol te houden is dan is het ook leuk. Naast werk, het dagelijkse wandelingetje of kopje koffie met de buurvrouw, kan HIIT er heel makkelijk tussenin gepland worden. Door de korte duur van een training is er nog genoeg tijd over. En 30 minuten is voor vrijwel iedereen wel in te passen.  

Flexibel en fit met HIIT!

Bij HIIT zal de hartslag regelmatig flink omhoog gaan. Is dit een probleem, of heb je last van fysieke klachten? Raadpleeg dan altijd eerst een arts voordat je begint met HIIT. Dat gezegd hebbende, kunnen we stellen dat HIIT goed is voor het lichaam en minder prettige aandoeningen. Buiten dat het stijfheid verslaat, zijn intervaltrainingen positief ten opzichte van diabetes en hart- en vaatziekten. Zo kan het de hartfrequentie verbeteren, het maakt het hart sterker en houdt HIIT de bloedsuikerspiegel in balans. Ook zorgt het voor meer balans, energie en concentratie. Kortom, flexibel en fit met HIIT! 

Heb je nog wat vrije tijd over en ben je klaar om het verouderingsproces de kop in te drukken? Begin dan met één of twee intervaltrainingen per week. Wissel deze trainingen af met lichte of matige inspanning zoals wandelen of lekker e-biken. Zorg dat het lichaam voldoende rust krijgt om te herstellen, en vergeet niet dat jouw spieren en botten sterker worden tijdens de herstelperiode. Rust is dus uitermate belangrijk en ren dus niet te hard. Je moet tenslotte ook nog kunnen (gaan) genieten van jouw (aankomende) welverdiende pensioen!